Közélet és mi egy más...

Közélet és mi egy más...

A zaklató lélektana

2017. október 29. - Istvan Gulyas

http://www.atv.hu/videok/video-20171027-zaklatas-gyakori-az-aldozat-hibaztatasa

Herczog elmondja, hogy amikor treningeken szerepjatekot szimulalnak 3 as csoportokban (elkoveto, aldozat es tanu), akkor amikor valaki az aldozat szerepebe kerul, akkor rendszeresen elsirja magat. Ezt mas onismereti csoportokban is at lehet elni. Azt hiszem raferne ez a kepzes nehany internetes 
kommentelore, es akkor talan az empatias reakcio az aldozat irant is none.

A masik, amirol irni szerettem volna, hogy az elkovetokkel vegzett kockazati elemzesnek az egyik eleme, hogy az elkovetovel a szakemberek vegigbeszelik, hogy mi tortent, es vizsgaljak, hogy mennyire minimalizalja az elkoveto a tettet. Minnel inkabb minimalizal, annal valoszinubb, hogy meg csak az ut elejen tartunk a szakmai munkanak. Minnel inkabb oszinten es hitelesen beszel az elkovetett cselekmenyrol, motivacorol annal kisebb a veszelye az ujabb elkovetesnek.

Marton Laszlo bocsanatkereset elemeznem ebbol a szampontbol:
"Az elmúlt napokban napvilágot látott, személyemet érintő hírek mindent összetörtek körülöttem. Nem kímélték sem a családomat, sem a munkámat, sem önnön magamat. Igyekeztem egész életemben teremteni, alkotni és átadni. Mindez most megsemmisült, olyan - nagyrészt névtelen - közlések alapján melyekben egyoldalú értékelések is találhatók."
Meg sajat magat helyezi eloterbe, es nem azt vizsgalja, hogy O mit tett azert, hogy ebbe a helyzetbe kerul, hanem a kulso reakciokat hibaztatja. A felelossegvallalas hianya erzekelheto.

"Pályám során arra törekedtem, hogy másokat ne bántsak, hanem segítsek. Úgy a színpadon, mint azon kívül. Soha nem akartam egy másik embert megalázni."
Nem vallaja a felelosseget, azert, amit tett. Mar 10 ember elmonda, hogy Marton sulyos hataratlepest tett, aminek akar jogi kovetkezmenye is lehetett volna. Ezt sokan az aldozatok kozul erezhettek megalazonak. Marton ezt nem ismeri meg el.

"Most megértettem, hogy vannak, akik azt gondolják, úgy érzik, hogy oly módon közeledtem hozzájuk és olyat cselekedtem, amivel megsértettem őket."
Korabban ez nem jutott eszebe, hogy az a viselkedes, amit tett, az nem megfelelo, odaillo? Az kellett, hogy egy ilyen kaliberu ugy robbanjon ki? Kulonben nem ertette volna meg? Marton nem erzi ugy, hogy ez a viselkedes problemas volt? Ezt neki is erezni kellene es ezzel a tudattal kerni elnezest. De ezt meg nem teszi meg.

"Ezúton üzenem minden névvel vagy név nélkül megszólaló személynek, hogy bocsánatot kérek, ha olyat tettem vagy úgy viselkedtem, amivel megsértettem, nehéz helyzetbe hoztam őket. Tisztelettel kérem bocsánatkérésem elfogadását."
Most akkor mindenkitol elnezest ker? Ezzel is a felelosseg minimalizalja es polarizalja. Tipikus elkoveto magatartas. Megint Calder es Finklehor ra utalnek, jo lenne ha az altaluk kidolgozott szakmai sztenderdek eljutnanak mas orszagakba is, mert a nyugati tipusu szoc munkanal az O munkajuk megkerulhetetlen. Sokat irnak az elkovetok visekeledes analiziserol. Marton nem azt irja, hogy sajnalom amit tettem, hanem felteteles modon beszel "ha olyat tettem"... Persze, hogy olyat tett, ezert allt a nyilvanossag ele 10 aldozat.

"Bocsánatkérésem mellett, továbbra is a Vígszínház és a Színház- és Filmművészeti Egyetem rendelkezésére állok, hogy hallgassák meg vezetői, rendezői és tanári működésemmel kapcsolatban a társulat tagjait, a színház dolgozóit, valamennyi volt és jelenlegi tanítványomat."
Tehat a munkajat szeretne megtartani. Ez megint nem az aldozatokrol szol. Azt leirja, hogy a munkajat jol latta el, amit sokan lathattunk is, es szeretjuk a darabjait, de ennek a kettonek az osszemosasat szerintem kerulni kellene. Sokan vegeznek nagyon jo munkat az eletuk egy reszen (Mike Tyson kivalo boxolo volt) es a viselkedese egyeb helyeken elfogadhatatlan. Itt most ezzel a masik viselkedessel volt baj, amit Marton meg nem vallal fel.

 

Osszessegeben: egy nagyon kezdetei kiserlet ez a bocsanatkeres. Szerintem nem is az. Es nem is lehet az, mert annyira rovid ido telt el, hogy ilyenkor az a fajta valtozas, ami egy tisztesseges bocsanatkereshez kellene meg nem kovetkezhetett be. Marton hosszu evekig, evtizededekig folytatta azt a viselkedest, amit az elkovetok leirtak, es ennek a megvaltozasahoz nehany nap biztos, hogy nem elegendo. Az elkovetok onkent ritkan folyamodnak segitsegert, es ha el is mennek bizonyos terapiakra, azt nem a valtozasra forditjak, hanem a jatszmazasra es a sajat identitesuk megerositesere. Viszont, ha a buntetesvegrehajtas figyelmebe kerul az elkoveto (Probation Service), akkor naluk mar lehetnek olyan csoportok, vagy egyeni foglalkozasok, amelyek az elkoveti viselkedessel (offending behaviour) foglalkoznak.

A bejegyzés trackback címe:

https://gulyaspisti.blog.hu/api/trackback/id/tr2413114610

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása